[Debata] VI/2016 - Ustrój państwa

Pałac Srebrzysty w Hanssii - siedziba elderlandzkiego ciała ustawodawczego.
Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata] VI/2016 - Rada,Senat,StanyGeneralne,Witan

Post autor: Daniel von Witt » 11 gru 2017, 18:32

To zależy. Wg tego, co zostało już wyżej przedstawione, ma istnieć maksymalna elastyczność władzy, polegająca np. na tym, że gdy nie da się wyłonić senatorów - Senatu nie ma. Inne rozwiązanie będzie przewidziane dla Rady Koronnej (rządu), gdyby nie dało się wyłonić Majordoma w demokratycznym trybie. On zaś będzie miał większą niż w Dreamlandzie swobodę układania rządu. Poza tym państwa małe nie mają innego wyboru - podział na rządzących i rządzonych jest w nich inny niż w państwach takich jak Sarmacja. Z oczywistych powodów.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt

Awatar użytkownika
Tomasz von Habsburg
Posty: 279
Rejestracja: 3 maja 2016, 15:55
Lokalizacja: Elder (Marchia Metropolitalna)
Kontakt:

Re: [Debata] VI/2016 - Rada,Senat,StanyGeneralne,Witan

Post autor: Tomasz von Habsburg » 12 gru 2017, 20:03

Wasza Królewska Wysokość Lordzie Strażniku Koronny,
mam wątpliwość, czy Ustawa Konstytucyjna o Senacie Koronnym powinna zawierać spis korporacji oraz prowincji i terytoriów zależnych, które mogą się zmieniać dosyć często. Mamy przecież Królewski Rejestr Korporacji oraz Ustawę o terytorium Królestwa Elderlandu.

(-) sir Tomasz von Habsburg

Awatar użytkownika
Alfred
Posty: 39
Rejestracja: 16 kwie 2013, 18:12
Numer GG: 47634183
Kontakt:

Re: [Debata] VI/2016 - Rada,Senat,StanyGeneralne,Witan

Post autor: Alfred » 13 gru 2017, 14:23

Daniel von Witt pisze:Poza tym państwa małe nie mają innego wyboru - podział na rządzących i rządzonych jest w nich inny niż w państwach takich jak Sarmacja. Z oczywistych powodów.

W warunkach elderlandzkich zatrudnienie stu procent aktywnych obywateli (posługuję się tym pojęciem bez bliższego określenia; o precyzyjną definicję trudno, ale każdy potrafi intuicyjnie wyczuć, kto jest aktywny, a kto nie) w administracji publicznej nie byłoby niczym szczególnym. Natomiast trudno uzasadnić potrzebę istnienia dwóch organów prawodawczych i specjalnego organu kontrolnego.

Królestwo Elderlandu jest polityczno-ideową monokulturą. Taki stan rzeczy jest świadomie zaplanowany i jestem przekonany, że próby jego podważenia spotkałyby się ze skrajną społeczną niechęcią, a gdyby to nie wystarczyło — także i z ostracyzmem. Wobec tego nie ma co się oszukiwać; państwo elderlandzkie nigdy nie będzie duże. Pula konserwatystów z zacięciem militarystycznym, bo taki zdaje się być wzorzec osobowy Elderlandczyka, nie jest zbyt wielka. Byłbym niepomiernie zdziwiony, gdyby Senat w proponowanym kształcie kiedykolwiek przekroczyłby stan osobowy trzech senatorów.

W takim środowisku nie ma szans zaistnieć spór polityczny, ponieważ wszyscy są zgodni co do pożądanego kształtu życia zbiorowego. Bardzo małe jest też prawdopodobieństwo, żeby sprawujący władzę zaczął działać przeciwko swoim współobywatelom, ponieważ jest z nimi związany wspólnymi ideami i więzami towarzyskimi, a gdyby te zlekceważył, to sam się wykluczy z monolitycznego społeczeństwa. Przez internet nie sposób złapać kogoś za mordę.

Wziąwszy specyficzne, elderlandzkie uwarunkowania pod uwagę, urządziłbym tutejszy ustrój w sposób następujący. Naczelne miejsce w strukturze władzy przypisałbym namiestnikowi królewskiemu; on destylowałby społeczny konsensus w konkretny program polityczny, według niego stanowił prawo, określał kształt administracji publicznej, mianował urzędników i przydzielałby im zadania. Poszczególni, szeregowi urzędnicy realizowaliby takie wycinki zadań publicznych, jakie odpowiadają ich zainteresowaniom i zdolnościom. Tymczasem Król, na ogół rezydujący daleko w Ekorre, byłby najwyższym i jedynym sędzią oraz, oczywiście, mianowałby namiestnika królewskiego (powierzając to stanowisko każdocześnie jednostce najbardziej zdolnej do zespolenia całej wspólnoty we współdziałaniu na rzecz określonych koncepcji i idei) oraz, gdyby ów wypalił lub znarowił się, zastępował go nowym.

Nie jest to wszystko tak interesującą i „okrągłą” koncepcją ustrojową, jak tutaj przedstawiona, ale za to, jak sądzę, lepiej odpowiada potrzebom rzeczywistości.

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata] VI/2016 - Rada,Senat,StanyGeneralne,Witan

Post autor: Daniel von Witt » 17 gru 2017, 11:27

Dziękuję Waszej Królewskiej Wysokości za przedstawioną opinię, jednak nie jestem skłonny się z nią zgodzić, ponieważ społeczeństwo elderlandzkie wcale nie jest takie, jak WKW to przedstawia. Wystarczy bowiem spojrzeć i opisać kilkoma słowami skład osobowy najważniejszego kolegialnego organu władzy, jaki dziś mamy: Tajnej Rady. Tworzy ją w zasadzie dobroduszna (i niewyrazista) Królowa, której mikronacyjne poglądy polityczne na elderlandzkiej ziemi są w zasadzie nieokreślone, czego dowodem była chociażby jej postawa wobec traktatu z IV Rzeszą Niemiecką (Królowa nie chciała/bała się/unikała zabrania jednoznacznego stanowiska); w składzie Tajnej Rady jest Lord Strażnik Koronny - tj. ja, określający się zarówno jako konserwatystę, monarchofaszystę i liberała. Mamy również Majordoma Koronnego Wilhelma von Wolffa, który jest militarystą, ale także lewakiem. Tajna Rada byłaby więc bardzo żywym organem kłótni i sprzeczek, gdyby Królowa była energiczniejsza, a Majordom nie ograniczał swojego działania do spraw wojskowych.

Natomiast Królestwo Elderlandu nie potrzebuje "namiestnika królewskiego" wtedy, gdy Królestwo Elderlandu jest obecne na tym samym forum, na którym na stałe rezyduje Królowa. Rezydencja powinna być tu więc określana nie jako konkretne miasto (stolica), ale jako konkretne forum, na którym Król Elderlandu siedzi na stałe, a na inne forum sobie dojeżdża. I tak, mają również prawa istnieć dwa organy prawodawcze, ale nie takie, jak WKW myśli. Bo nie chodzi o parę: Stany-Senat, ale o parę Król-Senat (jak w Dreamlandzie: Król-Parlament). Stany Generalne to organ ustrojotwórczy - Suweren - Naród, gdyż składać się ma z wszystkich obywateli. W Dreamlandzie takiego organu nie ma, ale "pojawia się" on przy każdych wyborach władz wybieralnych demokratycznie lub przy okazji referendów.

Elderlandzki system ma być tak skonstruowany, by każdy trybik był sprawny i zależny od innego, a jednocześnie, by wpływał na inne tryby. Powyższe projekty ustaw są skromne i szkicowe. Będzie przy nich jeszcze trochę pracy i mam nadzieję, że WKW nie będzie omijał dyskusji nad nimi.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt
Lord Strażnik Koronny

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata] VI/2016 - Rada,Senat,StanyGeneralne,Witan

Post autor: Daniel von Witt » 18 sty 2018, 18:28

Myślę, że z uwagi na sąsiednie głosowanie nad losem forum dyskusyjnego i ta dyskusja, przydługawa już strasznie, powinna wejść w decydującą fazę, aby system konstytucyjny, o którym tu rozmawiamy, mógł wejść w życie z dniem 1 kwietnia tego roku, to jest wtedy, kiedy potencjalnie możemy już znajdować się na osobnym forum dyskusyjnym. W związku z powyższym bardzo bym wszystkich prosił o zaangażowanie na rzecz dokończenia projektów oraz ich, w miarę mam nadzieję zgodnego, przyjęcia do końca I kwartału tego roku. Miejmy to w końcu za sobą.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt
Lord Strażnik Koronny

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata] VI/2016 - Rada,Senat,StanyGeneralne,Witan

Post autor: Daniel von Witt » 11 lut 2018, 17:57

Termin debaty wyznaczam na 11 marca. Mamy jeszcze miesiąc, aby dokończyć te reformy i wdrożyć je przed przejściem na własne forum, co stać ma się planowo 1 kwietnia.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt
Lord Strażnik Koronny

Awatar użytkownika
Fryderyk Orański-Nassau
Posty: 177
Rejestracja: 30 sie 2016, 01:35
Numer GG: 44703021
Lokalizacja: Dreamland, Księstwo Furlandii i Luindoru, Alhambra
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Fryderyk Orański-Nassau » 12 lut 2018, 16:46

Osobiście podoba mi się pierwotnie założony koncept, z zastrzeżeniem co do nazwy Witanu. Oponenci Elderlandu z Dreamlandu próbują kraj czynić własnością Ekscelencji Daniela von Witta i taka nazwa dla rady strzegącej tradycji w tym kontekście tylko to potwierdza. Zmieniłbym ją na inną. Może skoro tradycja to coś z osobą, która była witalna dla państwa, a już jej z nami nie ma, Rogerem d'Artois? Z drugiej strony tutaj mi to już jakoś nie brzmi. Regio?(Brzmi jak miasto w Hiszpanii, alternatywnie realna spółka kolejowa) A Ragio to już chyba w ogóle zmiana literki na siłę. Więc może tak-ma ktoś jakieś zdanie co do tej nazwy i pomysł zmiany?
(-) st. gw. Fryderyk Karol Albert Orański-Nassau

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 12 lut 2018, 16:49

Witan nie jest związany z moim nazwiskiem :D Polecam artykuł w polskiej i angielskiej wikipedii. Nazwę dla elderlandzkiego organu władzy zaproponował Simon McMelkor zanim ja się w ogóle urodziłem w mikronacjach, a na początku miałem inne nazwisko. Czysty zbieg okoliczności :D

A mity? Im ich więcej tym lepiej :D

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt
Lord Strażnik Koronny

Awatar użytkownika
Fryderyk Orański-Nassau
Posty: 177
Rejestracja: 30 sie 2016, 01:35
Numer GG: 44703021
Lokalizacja: Dreamland, Księstwo Furlandii i Luindoru, Alhambra
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Fryderyk Orański-Nassau » 12 lut 2018, 16:56

A to zmienia postać rzeczy. Wszystko pasuje.
(-) st. gw. Fryderyk Karol Albert Orański-Nassau

Awatar użytkownika
Karolina Aleksandra
Posty: 251
Rejestracja: 25 wrz 2012, 19:23
Numer GG: 9870726
Lokalizacja: Elder
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Karolina Aleksandra » 12 lut 2018, 17:29

Fryderyk Orański-Nassau pisze:Regio?(Brzmi jak miasto w Hiszpanii, alternatywnie realna spółka kolejowa)


Parlament PolRegio… To ma sens.

Witan jest w porządku – dla mnie nazwa zbyt egzotyczna, ale nie mam lepszej koncepcji :)

KA

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 12 lut 2018, 17:35

Może prościej wyjdzie, gdy znów zmienię nazwisko? :D (Hansie, bracie kochany, w co Ty naszą rodzinę wpakowałeś!)

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 15 lut 2018, 20:36

Uwzględniając głos Pana Tomasza von Habsburga rozbudowany został projekt ustawy o Królu. Zapraszam do lektury i weryfikacji, czy wszystko, co w tym projekcie zawarte jest spójne i spina się z pozostałymi (acz też niedokończonymi) projektami ustaw.
USTAWA KONSTYTUCYJNA
z dnia ... 2017 roku

o Królu Elderlandu

Art. 1.
1. Król jest głową państwa.
2. Król jest najwyższym przedstawicielem Królestwa Elderlandu oraz gwarantem ciągłości władzy i niepodległości.
3. Król stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa Królestwa Elderlandu oraz nienaruszalności jego granic i niepodzielności jego terytorium.

Art. 2.
1. Następcą tronu może być obywatel państwa członkowskiego Wspólnoty Korony Ebruzów.
2. Król ma prawo wyznaczyć następcę tronu, najpóźniej wraz z aktem abdykacji.
3. Wyznaczenie następcy tronu przez Króla może zostać dokonane wyłącznie na terytorium Królestwa Elderlandu i tylko wtedy, gdy Witan nie rozpoczął procedury detronizacji.
4. Wyznaczenie następcy tronu przez Króla może być cofnięte.
5. Wyznaczenie następcy tronu i cofnięcie tej decyzji ma formę proklamacji królewskiej.

Art. 3.
1. Król może abdykować w każdym czasie, nawet wówczas, gdy nie wyznaczył następcy tronu.
2. Król może abdykować poza granicami Królestwa Elderlandu tylko wtedy, gdy będąc monarchą innego państwa ustępuje z tronu również w tym państwie. Abdykacja w ten sposób dokonana jest ważna, gdy Król wyraźnie stwierdza, że ustępuje także z tronu Królestwa Elderlandu. O opróżnieniu tronu ogłasza najstarszy stażem w Witanie Lord Strażnik, załączając do obwieszczenia akt abdykacji Króla wydany za granicą.
3. Po abdykacji z tronu Król nabywa tytuł króla seniora.
4. Akt abdykacji dokonany w Królestwie ma formę proklamacji królewskiej. Akt abdykacji dokonany za granicą ma formę jednoznacznego oświadczenia woli Króla.

Art. 4.
1. Stany Generalne wszczynają procedurę detronizacji z wniosku wniesionego przez Witan, jeżeli Król:
(1) opuścił Królestwo, przez co rozumie się co najmniej 30-dniową nieobecność Króla w życiu publicznym Królestwa; do tego ciągłego okresu nie wlicza się okresu zapowiedzianej przez Króla nieobecności, który nie może być dłuższy niż 30 dni raz na kwartał; albo
(2) dopuścił się pogwałcenia ustaw konstytucyjnych; albo
(3) dopuścił się przestępstwa umyślnego.
2. W przypadku określonym w pkt. 1 ust. poprzedzającego Król może zostać zdetronizowany przez Stany Generalne uchwałą podjętą większością 2/3 głosów przy kworum wynoszącym połowę składu Stanów Generalnych.
3. W przypadkach określonych w pkt. 2-3 ust. 1 Król może zostać zdetronizowany wyrokiem przez Stany Generalne działające jako Trybunał Stanu, po przeprowadzeniu procesu. Oskarżycielami są ci Lordowie Strażnicy, którzy poparli wniosek o postawienie Króla w stan oskarżenia, a obrońcami ci Lordowie Strażnicy, którzy takiemu wnioskowi byli przeciwni, a gdy brak tych drugich - wówczas obrońcą jest Majordom Koronny. W skład Trybunału Stanu wchodzą wszyscy członkowie Stanów Generalnych po wyłączeniu oskarżycieli i obrońców.


Art. 5.
1. Jeżeli Król abdykował lub został zdetronizowany mimo braku wyznaczonego następcy tronu lub abdykował poza granicami Królestwa, następcę tronu wyznaczają Stany Generalne.
2. Od opróżnienia tronu do wyznaczenia następcy tronu przez Stany Generalne trwa okres bezkrólewia.

Art. 6.
1. Jeżeli Król jest równocześnie monarchą w innym państwie i na stałe tam rezyduje, w Królestwie Elderlandu reprezentuje go i zastępuje Wicekról, wykonując wszystkie królewskie prerogatywy, o ile ustawy nie mówią inaczej.
2. Wicekról pełni obowiązki Króla również w okresie bezkrólewia.
3. Wicekrólem jest Wielki Lord Strażnik.

Art. 7.
1. Następca tronu wstępuje na tron z chwilą abdykacji Króla lub ogłoszenia uchwały Stanów Generalnych o jego wyborze.
2. Wstąpiwszy na tron, Król przybiera imię albo imiona monarsze.
3. Koronacja nowego Króla powinna się odbyć w ciągu 45 dni od wstąpienia na tron.

Art. 8.
1. Król reprezentując Królestwo w stosunkach zewnętrznych:
(1) ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe;
(2) mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Królestwa Elderlandu w innych państwach wirtualnych i wirtualnych organizacjach międzynarodowych;
(3) przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące akredytowanych przy nim przedstawicieli innych państw wirtualnych i wirtualnych organizacji międzynarodowych.
2. Król prowadzi politykę zagraniczną razem z Majordomem Koronnym.

Art. 9.
1. Król w stosunkach wewnętrznych:
(1) jest najwyższym zwierzchnikiem sił zbrojnych;
(2) nadaje i pozbawia obywatelstwa Królestwa Elderlandu;
(3) nadaje tytuły honorowe, ordery i odznaczenia;
(4) nadaje stopnie mistrzowskie w korporacjach;
(5) stosuje prawo łaski wobec skazanego prawomocnym wyrokiem;
(6) zwraca się z orędziem do Stanów Generalnych lub do Senatu Koronnego; orędzia nie czyni się przedmiotem debaty;
(7) wykonuje inne kompetencje określone ustawami konstytucyjnymi.
2. Szczegółowy zakres kompetencji Króla, o których mowa w ust. poprzedzającym, określają przepisy odrębne.
3. Król ma prawo uczestniczyć w obradach Stanów Generalnych, Senatu Koronnego i Rady Koronnej.
4. Król stanowi prawo w formie edyktów królewskich. Król wydaje dekrety królewskie i zarządzenia królewskie na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie albo edykcie. W sprawach indywidualnych Król wydaje postanowienia.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt

Awatar użytkownika
Hewret Monderski
Posty: 52
Rejestracja: 8 lut 2013, 20:50
Lokalizacja: Hanssia (Monderia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Hewret Monderski » 15 lut 2018, 20:50

Król ma prawo wyznaczyć następcę tronu, najpóźniej wraz z aktem abdykacji.


Czyli w każdej chwili może dojść do zakończenia unii personalnej?
Obrazek
Najczcigodniejszy, Doskonałej Chwały, Elokwentny, Inteligentny Dzierżawca Nauk, Ocean Mądrości

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 15 lut 2018, 21:04

Teoretycznie, zakładając, że Król nie będzie się kierował dobrem swojej dynastii i Korony Dreamlandzkiej, i np. abdykuje na rzecz kogo innego w Dreamlandzie i kogo innego w Elderlandzie, albo tylko w jednym państwie. Ustrój dreamlandzki nie określa, że ich Król musi być też elderlandzkim. W drugą stronę powinno działać to tak samo. Jeżeli zaś oba państwa chcą mieć tego samego Króla po wsze czasy to powinna to regulować umowa między tymi krajami. Takiej nigdy nie było, a mimo to Król Dreamlandu dbał o swój interes w Elderlandzie i wyznaczał swymi następcami tutaj cudzoziemców przecież, czyli Dreamlandczyków (żaden następca tronu od Ebruzów nie nabył przed wstąpieniem na tron obywatelstwa elderlandzkiego i w sumie prawo nigdy nie regulowało w czasie unii, czy Król jest obywatelem Elderlandu, a więc nim nigdy nie był - od Artura Piotra po Karolinę Aleksandrę).

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt

Awatar użytkownika
Fryderyk Orański-Nassau
Posty: 177
Rejestracja: 30 sie 2016, 01:35
Numer GG: 44703021
Lokalizacja: Dreamland, Księstwo Furlandii i Luindoru, Alhambra
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Fryderyk Orański-Nassau » 16 lut 2018, 01:20

Pytanie apropo regulacji detronizacji-co znaczy zdradzić kraj czy prawo nie ma za szerokiej interpretacji. Ale cóż znaczy zdradzić tradycję w tym kontekście? Czy możemy znieść Króla z tronu za to, że nowy monarcha nie będzie świadom jakiś utrwalonych praw?
(-) st. gw. Fryderyk Karol Albert Orański-Nassau

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 16 lut 2018, 09:03

To również wymaga doprecyzowania albo skreślenia. Można tu wprowadzić ściślejsze przepisy dotyczące zdrady stanu, natomiast "to, co tradycyjne" byłoby definiowane przez Witan.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 17 lut 2018, 13:38

W projekcie ustawy o Królu wprowadziłem modyfikację do art. 4 (zaznaczyłem ją na czerwono). Rozróżniono dwie sprawy - gdy Król opuszcza państwo na dłużej niż miesiąc i słuch po nim zaginął - wtedy Stany Generalne detronizują go uchwałą (2/3 głosów przy kworum - połowa składu - choć przy kworum warto się zastanowić, gdyż np. osoby niechętne detronizacji mogłyby torpedować uzyskanie kworum przez nie branie w ogóle udziału w głosowaniu, więc to jeszcze można dopracować albo skreślić). Natomiast gdy Król łamie ustawy konstytucyjne albo popełnia przestępstwo - wtedy Stany Generalne są sądem (Trybunałem Stanu), ale wyłączają z swojego składu osoby zaangażowane w oskarżanie i bronienie Króla, czyli Lordów Strażników oraz ewentualnie Majordoma Koronnego, który byłby "obrońcą z urzędu", gdyby cały Witan był przeciw Królowi jako strona skarżąca. Obywatele pozostali w Stanach byliby członkami składu orzekającego Trybunału Stanu.

Wykreśliłem "zdradę Królestwa, Prawa i Tradycji" gdyż to zostanie określone jako przestępstwo w kodeksie karnym dotyczące wszystkich, a więc każdego obywatela po Króla, którzy na wierność tym ideom składają przysięgę po uzyskaniu obywatelstwa, a Król nadto podczas koronacji.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 18 lut 2018, 16:30

Poprawiłem ustawę o Witanie. Treści zmienione lub rozwinięte są zaznaczone innym kolorem. W projekcie nie ma ustalonego jeszcze tekstu przysięgi Lorda Strażnika. Może ktoś pomoże w jego ustaleniu?
USTAWA KONSTYTUCYJNA
z dnia ... 2018 roku

o Witanie

Art. 1.
1. Witan jest radą strażniczą.
2. Na czele Witanu stoi Wielki Lord Strażnik wybrany przez Witan z swojego grona.

Art. 2.
1. Witan składa się z Lordów Strażników.
2. Lordem Strażnikiem ma prawo zostać obywatel:
(1) odznaczony najwyższym elderlandzkim orderem - Królewskim Orderem Białego Jednorożca;
(2) odznaczony Orderem Prawa i Tradycji lub Orderem Legionowym;
(3) posiadający tytuł honorowy co najmniej księcia (księżnej);
(4) posiadający tytuł króla seniora (królowej matki);
(5) który nie zasiada w Senacie ani w Radzie Koronnej;
3. Lordem Strażnikiem zostaje się na wniosek złożony w Witanie.
4. Wielki Lord Strażnik ma obowiązek przyjąć wniosek o członkostwo w Witanie, jeżeli spełniony jest którykolwiek z warunków, o których mowa w ust. poprzedzającym. Jeżeli brak Wielkiego Lorda Strażnika wniosek przyjmuje Król.
5. Po przyjęciu w skład Witanu Lord Strażnik ma obowiązek złożyć ślubowanie według roty następującej treści: "...". Niezłożenie ślubowania w ciągu 7 dni od przyjęcia do Witanu oznacza przyjęcie jako niebyłe.

Art. 3.
1. Członkostwo w Witanie ustaje z chwilą:
(1) rezygnacji z tytułu Lorda Strażnika;
(2) utraty obywatelstwa;
(3) pozbawienia przez Witan;
(4) zrzeczenia się orderu lub tytułu będącego warunkiem członkostwa w Witanie.
2. O utracie członkostwa w Witanie informuje publicznie Wielki Lord Strażnik, podając przyczynę utraty. Jeżeli brak Wielkiego Lorda Strażnika - wówczas Król.
3. Witan może pozbawić Lorda Strażnika członkostwa w Witanie, gdy Lord Strażnik:
(1) opuścił co najmniej dwa ostatnie głosowania Witanu; albo
(2) dopuścił się pogwałcenia ustaw konstytucyjnych; albo
(3) dopuścił się przestępstwa umyślnego.

4. Lord Strażnik nie może być pozbawiony tytułu lub orderu.

Art. 4.
1. Witan podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów przy kworum wynoszącym co najmniej połowę jego członków.
2. W przypadku równości głosów decyduje głos Wielkiego Lorda Strażnika, a jeśli ten nie bierze w nim udziału lub jest z głosowania wyłączony - wówczas każdemu z uczestników głosowania przydziela się wagę głosów równą sumie ich tytułów do zasiadania w Witanie, o których mowa w art. 2 ust. 2., po czym tak ustala wynik głosowania.
3. Gdy głosowanie dotyczy Lorda Strażnika, który może zostać powołany lub odwołany z funkcji Wielkiego Lorda Strażnika albo pozbawiony członkostwa w Witanie, ten Lord Strażnik jest z głosowania wyłączony. Nie dotyczy to sytuacji, gdy Witan składa się z dwóch Lordów Strażników.

Art. 5.
1. Witan strzeże Prawa i Tradycji Królestwa Elderlandu, mogąc występować do Stanów Generalnych o unieważnienie aktów normatywnych i decyzji administracyjnych Królestwa, jego prowincji i państw zależnych, jako niezgodnych z ustawami konstytucyjnymi lub Tradycją.
2. Witan krzewi kult Tradycji, czyniąc wszystko co jest potrzebne do jego rozwoju.
3. Witan szerzy ideę elderlandzkości w Królestwie i poza jego granicami, współdziałając z Radą Koronną w tworzeniu i realizacji polityki promocji i propagandy.

Art. 6.
1. Witan ma prawo opiniować projekty ustaw w Senacie i projekty ustaw konstytucyjnych w Stanach Generalnych.
2. Witan wykonuje kontrolę działalności organów władzy i administracji państwowej, w tym organów prowincji i państw zależnych. Szczegółowe zasady kontroli określa ustawa albo edykt.
3. Witan ma prawo rozpoczynać procedurę detronizacji Króla określoną odrębnymi przepisami.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 18 lut 2018, 17:14

Do projektu dopisałem wymóg odnoszący się do członkostwa w Witanie. Organ ten, jeśli miałby wykonywać kontrolę działania innych organów władzy to nie może moim zdaniem składać się z osób, które mogą zasiadać w Senacie i Radzie Koronnej. Cóż byłby to bowiem za patologiczny twór, gdyby w Witanie siedzieli senatorowie i ministrowie, mogący kontrolować samych siebie. Uważam, że byłoby to nadużycie.

Zastanawiam się ponadto nad wprowadzeniem mechanizmu kontroli samych strażników, np. w ten sposób, aby Witan był zobowiązany do składania sprawozdania z swojej pracy w Stanach Generalnych pod rygorem odwołania wszystkich Lordów Strażników lub pod groźbą innej sankcji uniemożliwiającej Witanowi normalne działanie. Wymuszałoby to rozliczanie się Witanu z tego co robi, gdyż, co warto zauważyć, jego członkowie byliby trudno usuwalni lub w zasadzie nieusuwalni z zewnątrz. Uważam więc, że również przysięga powinna być tak skonstruowana, aby działać na ich honor, by w razie popadnięcia w jakąś ciemną działalność Lord Strażnik musiał popełniać... polityczne samobójstwo :) I być usuwany z Witanu.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 27 lut 2018, 17:03

Do końca debaty pozostały niespełna dwa tygodnie. Zachęcam wszystkich do wyraźniejszego uczestnictwa, aby projekty były dobrze dopięte.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 6 kwie 2018, 16:27

Nie mamy szczęścia w tej debacie, jednak nie pchniemy jej dalej do momentu, aż Królewski Inspektorat Architektury nie ustali, jak zorganizować system ewidencji ludności, bardzo potrzebny do prowadzenia plebiscytów oraz dzielenia mandatów na prowincje i samorządy zawodowe. Z tego powodu debata znów zostaje przedłużona bezterminowo.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt
Lord Strażnik Koronny

Awatar użytkownika
Karolina Aleksandra
Posty: 251
Rejestracja: 25 wrz 2012, 19:23
Numer GG: 9870726
Lokalizacja: Elder
Kontakt:

Re: [Debata do 11.03] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Karolina Aleksandra » 30 kwie 2018, 22:54

Daniel von Witt pisze:
18 lut 2018, 16:30
W projekcie nie ma ustalonego jeszcze tekstu przysięgi Lorda Strażnika. Może ktoś pomoże w jego ustaleniu?

To, żeby ruszyć, zaproponuję coś klasycznego:

Przysięgam, że w moich działaniach będę kierował się najwyższym dobrem Królestwa Elderlandu, Prawo i Tradycja będą mi drogowskazem podczas podejmowania decyzji, a obradować będę z najwyższą uwagą dla każdego przedkładanego pomysłu lub aktu prawnego, jednocześnie okazując respekt i szacunek, nie tylko wobec innych Lordów Strażników, ale i wszystkich Elderlandczyków.

Jednocześnie mam prośbę — ponieważ debata idzie wolno, a ustawy zostały porozrzucane po całym wątku, być może pomogłoby zebranie ich w jednym miejscu i ustalenie, czego brakuje (np. w/w wymagań informatycznych), a z czym można procedować.

Jeśli projektodawca ma zbyt mało czasu na to, mogę się tym zająć :) Proszę tylko o sygnał, nie chciałabym psuć innych planów wobec debaty, jeśli takowe są.

Karolina Aleksandra

Awatar użytkownika
Karolina Aleksandra
Posty: 251
Rejestracja: 25 wrz 2012, 19:23
Numer GG: 9870726
Lokalizacja: Elder
Kontakt:

Re: [Debata] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Karolina Aleksandra » 6 maja 2018, 15:45

OK, chyba zebrałam wszystko; czy niczego nie pominęłam?
USTAWA KONSTYTUCYJNA
z dnia ... 2018 roku

o Witanie
Art. 1.
1. Witan jest radą strażniczą.
2. Na czele Witanu stoi Wielki Lord Strażnik wybrany przez Witan z swojego grona.

Art. 2.
1. Witan składa się z Lordów Strażników.
2. Lordem Strażnikiem ma prawo zostać obywatel:
(1) odznaczony najwyższym elderlandzkim orderem - Królewskim Orderem Białego Jednorożca;
(2) odznaczony Orderem Prawa i Tradycji lub Orderem Legionowym;
(3) posiadający tytuł honorowy co najmniej księcia (księżnej);
(4) posiadający tytuł króla seniora (królowej matki);
(5) który nie zasiada w Senacie ani w Radzie Koronnej;
3. Lordem Strażnikiem zostaje się na wniosek złożony w Witanie.
4. Wielki Lord Strażnik ma obowiązek przyjąć wniosek o członkostwo w Witanie, jeżeli spełniony jest którykolwiek z warunków, o których mowa w ust. poprzedzającym. Jeżeli brak Wielkiego Lorda Strażnika wniosek przyjmuje Król.
5. Po przyjęciu w skład Witanu Lord Strażnik ma obowiązek złożyć ślubowanie według roty następującej treści: "...". Niezłożenie ślubowania w ciągu 7 dni od przyjęcia do Witanu oznacza przyjęcie jako niebyłe.

Art. 3.
1. Członkostwo w Witanie ustaje z chwilą:
(1) rezygnacji z tytułu Lorda Strażnika;
(2) utraty obywatelstwa;
(3) pozbawienia przez Witan;
(4) zrzeczenia się orderu lub tytułu będącego warunkiem członkostwa w Witanie.
2. O utracie członkostwa w Witanie informuje publicznie Wielki Lord Strażnik, podając przyczynę utraty. Jeżeli brak Wielkiego Lorda Strażnika - wówczas Król.
3. Witan może pozbawić Lorda Strażnika członkostwa w Witanie, gdy Lord Strażnik:
(1) opuścił co najmniej dwa ostatnie głosowania Witanu; albo
(2) dopuścił się pogwałcenia ustaw konstytucyjnych; albo
(3) dopuścił się przestępstwa umyślnego.

4. Lord Strażnik nie może być pozbawiony tytułu lub orderu.

Art. 4.
1. Witan podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów przy kworum wynoszącym co najmniej połowę jego członków.
2. W przypadku równości głosów decyduje głos Wielkiego Lorda Strażnika, a jeśli ten nie bierze w nim udziału lub jest z głosowania wyłączony - wówczas każdemu z uczestników głosowania przydziela się wagę głosów równą sumie ich tytułów do zasiadania w Witanie, o których mowa w art. 2 ust. 2., po czym tak ustala wynik głosowania.
3. Gdy głosowanie dotyczy Lorda Strażnika, który może zostać powołany lub odwołany z funkcji Wielkiego Lorda Strażnika albo pozbawiony członkostwa w Witanie, ten Lord Strażnik jest z głosowania wyłączony. Nie dotyczy to sytuacji, gdy Witan składa się z dwóch Lordów Strażników.

Art. 5.
1. Witan strzeże Prawa i Tradycji Królestwa Elderlandu, mogąc występować do Stanów Generalnych o unieważnienie aktów normatywnych i decyzji administracyjnych Królestwa, jego prowincji i państw zależnych, jako niezgodnych z ustawami konstytucyjnymi lub Tradycją.
2. Witan krzewi kult Tradycji, czyniąc wszystko co jest potrzebne do jego rozwoju.
3. Witan szerzy ideę elderlandzkości w Królestwie i poza jego granicami, współdziałając z Radą Koronną w tworzeniu i realizacji polityki promocji i propagandy.

Art. 6.
1. Witan ma prawo opiniować projekty ustaw w Senacie i projekty ustaw konstytucyjnych w Stanach Generalnych.
2. Witan wykonuje kontrolę działalności organów władzy i administracji państwowej, w tym organów prowincji i państw zależnych. Szczegółowe zasady kontroli określa ustawa albo edykt.
3. Witan ma prawo rozpoczynać procedurę detronizacji Króla określoną odrębnymi przepisami.
* * *
USTAWA KONSTYTUCYJNA
z dnia ... 2017 roku

o Królu Elderlandu
Art. 1.
1. Król jest głową państwa.
2. Król jest najwyższym przedstawicielem Królestwa Elderlandu oraz gwarantem ciągłości władzy i niepodległości.
3. Król stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa Królestwa Elderlandu oraz nienaruszalności jego granic i niepodzielności jego terytorium.

Art. 2.
1. Następcą tronu może być obywatel państwa członkowskiego Wspólnoty Korony Ebruzów.
2. Król ma prawo wyznaczyć następcę tronu, najpóźniej wraz z aktem abdykacji.
3. Wyznaczenie następcy tronu przez Króla może zostać dokonane wyłącznie na terytorium Królestwa Elderlandu i tylko wtedy, gdy Witan nie rozpoczął procedury detronizacji.
4. Wyznaczenie następcy tronu przez Króla może być cofnięte.
5. Wyznaczenie następcy tronu i cofnięcie tej decyzji ma formę proklamacji królewskiej.

Art. 3.
1. Król może abdykować w każdym czasie, nawet wówczas, gdy nie wyznaczył następcy tronu.
2. Król może abdykować poza granicami Królestwa Elderlandu tylko wtedy, gdy będąc monarchą innego państwa ustępuje z tronu również w tym państwie. Abdykacja w ten sposób dokonana jest ważna, gdy Król wyraźnie stwierdza, że ustępuje także z tronu Królestwa Elderlandu. O opróżnieniu tronu ogłasza najstarszy stażem w Witanie Lord Strażnik, załączając do obwieszczenia akt abdykacji Króla wydany za granicą.
3. Po abdykacji z tronu Król nabywa tytuł króla seniora.
4. Akt abdykacji dokonany w Królestwie ma formę proklamacji królewskiej. Akt abdykacji dokonany za granicą ma formę jednoznacznego oświadczenia woli Króla.

Art. 4.
1. Stany Generalne wszczynają procedurę detronizacji z wniosku wniesionego przez Witan, jeżeli Król:
(1) opuścił Królestwo, przez co rozumie się co najmniej 30-dniową nieobecność Króla w życiu publicznym Królestwa; do tego ciągłego okresu nie wlicza się okresu zapowiedzianej przez Króla nieobecności, który nie może być dłuższy niż 30 dni raz na kwartał; albo
(2) dopuścił się pogwałcenia ustaw konstytucyjnych; albo
(3) dopuścił się przestępstwa umyślnego.
2. W przypadku określonym w pkt. 1 ust. poprzedzającego Król może zostać zdetronizowany przez Stany Generalne uchwałą podjętą większością 2/3 głosów przy kworum wynoszącym połowę składu Stanów Generalnych.
3. W przypadkach określonych w pkt. 2-3 ust. 1 Król może zostać zdetronizowany wyrokiem przez Stany Generalne działające jako Trybunał Stanu, po przeprowadzeniu procesu. Oskarżycielami są ci Lordowie Strażnicy, którzy poparli wniosek o postawienie Króla w stan oskarżenia, a obrońcami ci Lordowie Strażnicy, którzy takiemu wnioskowi byli przeciwni, a gdy brak tych drugich - wówczas obrońcą jest Majordom Koronny. W skład Trybunału Stanu wchodzą wszyscy członkowie Stanów Generalnych po wyłączeniu oskarżycieli i obrońców.


Art. 5.
1. Jeżeli Król abdykował lub został zdetronizowany mimo braku wyznaczonego następcy tronu lub abdykował poza granicami Królestwa, następcę tronu wyznaczają Stany Generalne.
2. Od opróżnienia tronu do wyznaczenia następcy tronu przez Stany Generalne trwa okres bezkrólewia.

Art. 6.
1. Jeżeli Król jest równocześnie monarchą w innym państwie i na stałe tam rezyduje, w Królestwie Elderlandu reprezentuje go i zastępuje Wicekról, wykonując wszystkie królewskie prerogatywy, o ile ustawy nie mówią inaczej.
2. Wicekról pełni obowiązki Króla również w okresie bezkrólewia.
3. Wicekrólem jest Wielki Lord Strażnik.

Art. 7.
1. Następca tronu wstępuje na tron z chwilą abdykacji Króla lub ogłoszenia uchwały Stanów Generalnych o jego wyborze.
2. Wstąpiwszy na tron, Król przybiera imię albo imiona monarsze.
3. Koronacja nowego Króla powinna się odbyć w ciągu 45 dni od wstąpienia na tron.

Art. 8.
1. Król reprezentując Królestwo w stosunkach zewnętrznych:
(1) ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe;
(2) mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Królestwa Elderlandu w innych państwach wirtualnych i wirtualnych organizacjach międzynarodowych;
(3) przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące akredytowanych przy nim przedstawicieli innych państw wirtualnych i wirtualnych organizacji międzynarodowych.
2. Król prowadzi politykę zagraniczną razem z Majordomem Koronnym.

Art. 9.
1. Król w stosunkach wewnętrznych:
(1) jest najwyższym zwierzchnikiem sił zbrojnych;
(2) nadaje i pozbawia obywatelstwa Królestwa Elderlandu;
(3) nadaje tytuły honorowe, ordery i odznaczenia;
(4) nadaje stopnie mistrzowskie w korporacjach;
(5) stosuje prawo łaski wobec skazanego prawomocnym wyrokiem;
(6) zwraca się z orędziem do Stanów Generalnych lub do Senatu Koronnego; orędzia nie czyni się przedmiotem debaty;
(7) wykonuje inne kompetencje określone ustawami konstytucyjnymi.
2. Szczegółowy zakres kompetencji Króla, o których mowa w ust. poprzedzającym, określają przepisy odrębne.
3. Król ma prawo uczestniczyć w obradach Stanów Generalnych, Senatu Koronnego i Rady Koronnej.
4. Król stanowi prawo w formie edyktów królewskich. Król wydaje dekrety królewskie i zarządzenia królewskie na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie albo edykcie. W sprawach indywidualnych Król wydaje postanowienia.
* * *
USTAWA KONSTYTUCYJNA
z dnia ... 2017 roku

o Stanach Generalnych
Art. 1.
Stany Generalne są organem Królestwa Elderlandu władnym określać jego ustrój.

Art. 2.
1. Stany Generalne składają się z ogółu obywateli Królestwa Elderlandu, którzy obywatelstwem dysponują od co najmniej 30 dni.
2. Król nie jest członkiem Stanów Generalnych.
3. Listę obywateli uprawnionych zasiadać w Stanach Generalnych na bieżąco prowadzi w miejscu prowadzenia obrad Stanów Generalnych Wielki Lord Strażnik.

Art. 3.
1. Stany Generalne obradują w sposób ciągły na sali obrad, będącej wyodrębnionym do tego celu miejscem na forum dyskusyjnym Królestwa.
2. Prawo wstępu na salę obrad Stanów Generalnych mają wyłącznie obywatele Królestwa i Król. W sytuacjach uzasadniających zabranie głosu na sali obrad przez cudzoziemców prawo wstępu na salę obrad przyznaje w danej sprawie Przewodniczący Stanów Generalnych.
3. Obradami Stanów Generalnych kieruje Przewodniczący Stanów Generalnych wybrany przez Stany Generalne.
4. Stany Generalne mogą wybrać z swego grona Wiceprzewodniczącego Stanów Generalnych, który wykonuje wszystkie kompetencje Przewodniczącego Stanów Generalnych, gdy:
(1) kierowanie obradami zostało mu przekazane przez Przewodniczącego Stanów Generalnych;
(2) Przewodniczący Stanów Generalnych nie podejmuje działania w ciągu 3 dni od zdarzenia wymagającego jego podjęcia.

Art. 4.
1. Stany Generalne mają wyłączne uprawnienie podejmowania ustaw w zakresie prawa fundamentalnego.
2. Prawo fundamentalne obejmuje sprawy związane z ustrojem władzy monarszej, ustrojem Witanu, ustrojem Stanów Generalnych, ustrojem Senatu Koronnego i ustrojem Rady Koronnej.
3. Projekt ustawy może złożyć Stanom Generalnym każdy ich członek i Król.
4. Stany Generalne debatują nad projektem ustawy co najmniej 7 dni.
5. W trakcie debaty nad projektem ustawy Witan ma prawo zgłosić wolę przedłożenia opinii do ustawy. Opinię do ustawy Witan powinien przedłożyć w ciągu 7 dni, a debatę wydłuża się o liczbę dni oczekiwania na przedłożenie opinii przez Witan.
6. Po zakończeniu debaty Stany Generalne głosują nad projektem ustawy 7 dni. Głosowanie można skrócić, gdy jego wynik został przesądzony. Do podjęcia ustawy konieczna jest większość 3/5 głosów.
7. Uchwaloną ustawę ogłasza Przewodniczący Stanów Generalnych.

Art. 5.
1. Stany Generalne mają prawo podejmować uchwały zwykłą większością głosów, chyba, że przepisy odrębne stanowią inaczej.
2. Uchwały Stanów Generalnych przyjmuje się w sprawach:
(1) wyboru i odwołania Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Stanów Generalnych;
(2) detronizacji Króla i wyboru następcy tronu.

Art. 6.
1. Stany Generalne przeprowadzają plebiscyty w sprawach:
(1) wyboru Majordoma Koronnego;
(2) wyborów do Senatu Koronnego;
(3) o szczególnym znaczeniu dla Królestwa.
2. Zarządzanie i przeprowadzanie plebiscytów wyborczych określają odrębne przepisy.
3. Wniosek o przeprowadzenie plebiscytu o szczególnym znaczeniu dla Królestwa ma prawo złożyć co najmniej dwóch członków Stanów Generalnych, Król, Senat Koronny i Rada Koronna, zwani dalej "inicjatorem plebiscytu".
4. Wniosek powinien określać pytanie lub pytania plebiscytowe oraz warianty odpowiedzi.
5. Inicjator plebiscytu prowadzi kampanię w Stanach Generalnych, której długość określa Przewodniczący Stanów Generalnych na 7 do 14 dni.
6. Po zakończeniu kampanii przeprowadza się głosowanie. Przepisy art. 4 ust. 6 zd. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
7. Wynik plebiscytu ogłasza Przewodniczący Stanów Generalnych. Jeżeli w jego wyniku konieczne jest podjęcie decyzji przez uprawnione do tego organy władzy mają one 90 dni na wykonanie woli Stanów Generalnych wyrażonej w plebiscycie.
* * *
USTAWA KONSTYTUCYJNA
z dnia ... 2017 roku

o Senacie Koronnym
Art. 1.
1. Senat Koronny stanowi reprezentację woli politycznej korporacji oraz prowincji i terytoriów.
2. Senat Koronny sprawuje władzę ustawodawczą oraz władzę sądowniczą.

Art. 2.
Kadencja Senatu Koronnego trwa 4 miesiące, rozpoczynając się każdorazowo 1 stycznia, 1 maja i 1 września roku kalendarzowego.

Art. 3.
1. Senat Koronny składa się z 100 mandatów.
2. Mandaty rozdziela się do dwóch puli: puli mandatów korporacji oraz puli mandatów prowincji i terytoriów, a następnie proporcjonalnie pomiędzy wszystkich kandydatów z danej puli, którzy w wyborach uzyskali co najmniej 1 głos.
3. Jeżeli dany kandydat reprezentował korporacje oraz prowincje i terytoria oraz uzyskał co najmniej 1 głos, liczbę uzyskanych przez niego głosów dzieli się przez pół i wlicza osobno do danej puli, z której dzieli się mandaty zgodnie z przepisem ust. poprzedzającego.
4. Wyniki podziału mandatów przedstawia się w liczbach całkowitych.

Art. 4.
1. Kandydatem na senatora może być obywatel Królestwa Elderlandu.
2. Prawo do zgłaszania kandydatów na senatorów posiadają:
(1) prowincje i terytoria: Królewska Prowincja Luskania, Księstwo Monderii oraz Święta Ziemia Tanequetilu;
(2) korporacje: Królewska Akademia Nauk, Zakon Rycerzy Króla Edwarda oraz Elderlandzki Kościół Narodowy.
3. Jedna prowincja lub terytorium oraz jedna korporacja mogą zgłosić tego samego kandydata. Wówczas reprezentuje on w wyborach zarówno prowincje i terytoria jak i korporacje.

Art. 5.
1. Wybory senatorów przeprowadzają Stany Generalne.
2. Zgłaszanie kandydatów odbywa się między 17 a 10 dniem przed końcem kadencji Senatu Koronnego.
3. Zgłoszeń kandydatów dokonują zarządzający prowincjami i terytoriami oraz kierownicy korporacji.
4. Ogłoszenie listy kandydatów następuje 9 dnia przed końcem kadencji Senatu Koronnego.
5. Głosowanie odbywa się między 8 a 2 dniem przed końcem kadencji Senatu Koronnego.
6. Ogłoszenie wyników wyborów następuje 1 dzień przed końcem kadencji Senatu Koronnego.

Art. 6.
1. Wyborów senatorów nie przeprowadza się, i je odracza o 4 miesiące, jeżeli w czasie przeznaczonym na zgłaszanie kandydatów nie zostaną zgłoszone co najmniej 3 osoby.
2. Jeżeli w wyniku wyborów liczba kandydatów, którzy uzyskali co najmniej 1 głos jest mniejsza niż 3, wybory uważa się za nieważne, i je odracza o 4 miesiące.
3. W obu przypadkach określonych w niniejszym artykule ogłoszenie o odroczeniu wyborów senatorów wydaje Przewodniczący Stanów Generalnych.
4. Po wydaniu ogłoszenia o odroczeniu wyborów senatorów wszystkie prerogatywy Senatu Koronnego w nadchodzącej kadencji, na którą nie udało się wybrać senatorów, wykonują Stany Generalne.
Brakuje, jeśli dobrze widzę pierwotne założenia debaty, zmian w edykcie o LSK?

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 22 maja 2018, 10:38

Brakuje przepisów o Radzie Koronnej oraz ustawy, która to wszystko jednocześnie wprowadzi. Postaram się je zmajstrować, chyba, że zdecydujemy się na stopniowe wprowadzanie wybranych ustaw.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt

Awatar użytkownika
Daniel von Witt
Król Elderlandu
Posty: 3034
Rejestracja: 5 cze 2012, 14:38
Numer GG: 41404078
Lokalizacja: Elder (Luskania), Buuren (Furlandia)
Kontakt:

Re: [Debata] VI/2016 - Ustrój państwa

Post autor: Daniel von Witt » 19 cze 2018, 09:04

Do końca tygodnia postaram się poprawić projekty dotychczas zgłoszone oraz opracować nowy o Radzie Koronnej, aby tę sprawę zamknąć raz na zawsze i móc wdrożyć ten ustrój.

(-) kmdr ppor. Daniel von Witt
Lord Strażnik Koronny

ODPOWIEDZ

Wróć do „Rada Koronna”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość